اهمیت استراتژی بازاریابی برای کارگزاران بورس
12 خرداد
محیط بورس همیشه محیطی پر هزینه و رقابتی است و همین امر بقا را در این بستر برای کارگزاریها و
محیط بورس همیشه محیطی پر هزینه و رقابتی است و همین امر بقا را در این بستر برای کارگزاریها و شعب آنها دشوارتر میکند. در ادامه این مطلب از کارگزاری حافظ به سوالاتی از جمله این که چگونه در اقیانوس کارگزاریهای مشابه غرق نشویم؟ چگونه کارگزاری خود را برجسته جلوه دهیم؟ پاسخ داده شده است. اما به صورت خلاصه باید گفت تدوین یک استراتژی بازاریابی کارگزاری بورس برای این که بهتر از رقبا عمل کنند، بسیار حیاتی و مهم است.
تبلیغات آنلاین و آفلاین
در دنیای معاصر، هیچ تجارتی بدون داشتن یک برنامه بازاریابی مناسب که تلفیقی از تبلیغات دیجیتال و سنتی باشد، دوام نخواهد آورد. با این حال، باید به این مساله هم اذعان کرد که بازاریابی آنلاین با وجود هزینه کمتری که نسبت به بازاریابی آفلاین دارد بهترین راه حل برای برندینگ، بازارسازی و در نهایت معرفی، فروش و ارائه خدمات به مشتریان است.
پنج استراتژی بازاریابی برای کارگزاران بورس
یک برنامه بازاریابی برای کارگزاران بورس در صورتی که به درستی تدوین شود میتواند یک کارگزار بورس را در رقابت بین دیگر رقبایش ممتاز کند و تفاوتی از جنس رشد یا شکست ایجاد کند.
خبر خوب این است که برای تاثیرگذاری بیشتر روی مشتریان کارگزاریها نیازی به پرداخت هزینه زیادی برای بازاریابی نیست. کارگزاریهای بورس و نمایندگان و شعب آنها میتوانند با کمترین هزینه، بهترین بازخورد را از استراتژی بازاریابی خود کسب کنند. اما، چگونه می توان یک استراتژی بازاریابی مناسب برای رسیدن به اهداف کارگزاران و کارگزاری بورس تدوین کرد.
در ادامه پنج استراتژی مناسب بازاریابی برای کارگزایهای بورس بیان میشود:
۱. مشخص کنید که کارگزاری بورس شما منحصر به فرد است
برای مشتریانی که به دنبال یک کارگزار محلی یا منطقهای بورس هستند، تصمیمشان فقط براساس قیمتگذاری و خدماتی که از کارگزاری دریافت میکنند، نیست؛ چون بسیاری از کارگزاران محلی مزایای مشابهی را ارائه میدهند.
اینجاست که اگر بخواهید مشتریهای بیشتری را جذب کارگزاری کنید باید خود را از دیگر کارگزاریهای منطقهای بورس متمایز کنید. اما این تمایز را چگونه میتوان ایجاد کرد؟ این بازاریابی کارگزاران بورس است که میتواند این ارزش افزوده را ایجاد کند و کارگزاری شما را به مشتریان بشناساند.
هنگام توسعه استراتژی بازاریابی سعی کنید استراتژی خاص برای کارگزاری خود تعیین کنید و مدام آن را بهبود و ارتقا دهید. برای این که بتوانید یک استراتژی بازاریابی خوب برای کارگزاری خود ایجاد کنید، به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آیا کارگزای شما به ارائه خدمات با کیفیت متعهد است؟
- آیا به مشتریان کارگزاری خود ترکیبی از خدمات محلی و دیجیتال (برخط) ارائه میدهید؟
- آیا در تمام مراحل عضویت یک کاربر در کنارش هستید و چه خدماتی را به او ارائه میدهید؟
به عنوان مثال، برخی از کارگزاریها برای متمایز کردن خود از دیگر رقبایشان به معرفی جوایز و گواهینامهها در صفحات مختلف سایت و یا شبکههای اجتماعی خود میپردازد. به عبارتی باید گفت این شرکت از این مساله به عنوان یک بستر معرفی و فروش خدماتش استفاده میکند زیرا این روش به مشتری این حس را میدهد که تیم مدیریتی و اجرایی این کارگزاری حرفهای و موفق هستند و این موضوع میتواند تضمینکننده ارائه خدمات بهتر به مشتری باشد.
شاید حتی بتوان با ایجاد یک لیست مفصل از سوالات متداول، بایدها و نبایدهای خرید سهام در بورس، لیست کاملی از اسناد و مدارک مورد نیاز برای عضویت در بورس و کارگزاری اعتماد بیشتری در مشتری ایجاد کرد. با این روش شما به مشتری خود این مساله را القا میکنید که همیشه و تحت هر شرایطی پاسخگوی نیاز مشتریانش است.
به عبارتی کارگزاریهایی که اطلاعات دقیقتری برای عرضه به مشتریان خود دارند نه تنها به افزایش سطح آگاهی مشتریان خود کمک میکنند بلکه فرایند انجام کار در کارگزاری خود را برای مشتری سریعتر و راحتتر میکنند و این در نهایت منجر به رضایت مشتریان میشود و شما را در ذهن او از دیگر کارگزاریها متمایز میکند.
۲. مخاطبان خود را بشناسید و آنها را هدف قرار دهید
مخاطبان کارگزاری شما چه کسانی هستند؟ خریداران سهام هستند؟ یا سرمایه گذاران حقوقی؟
شما باید با توجه به مخاطبان کارگزاری خود، کمپینهای بازاریابی جداگانهای را ایجاد کنید. به عنوان مثال مشتریانی که برای بار اول میخواهند در معاملات آنلاین خرید و فروش داشته باشند نیاز به راهنمایی بیشتری دارند و به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند خواستهها و نیازهای آنها را بهتر درک کنند، بنابراین با در نظر گرفتن نیاز مخاطب و مشتری برنامه بازاریابی مناسب آنها را تولید کرده و به آنها اطلاعرسانی کنید.
دقت داشته باشید که با متناسبسازی پیامهای ارسالی برای مخاطبان هدف و مشتریان خود، موقعیت و جایگاه برند کارگزاری خود را در میان مشتریانتان تثبیت میکنید.
نکته مهم دیگری که در فرایند شناسایی مخاطبان هدفتان باید به آن دقت کنید این است که بعد از ایجاد لیست مخاطبان هدف باید هر از گاهی این لیست را محدودتر کنید. مثلا مشتریان وفادار را از مشتریان اولیه جدا کنید و پیامهای خاص در پاسخ به نیازشان ارسال کنید.
برخی از کارگزاریهای بورس در برنامههای بازاریابی خود بعد از شناسایی مخاطبانشان، خدمات خاصی به هر بخش از مشتریانشان ارائه میدهند تا آنها را تشویق به معامله بیشتر و البته آگاهانهتر کنند. برای برخی از مشتریان حتی بهتر است هزینه ارائه خدمات را کمتر کنید یا خدمات دیگری در قالب طرحهای تشویقی به آنها ارائه دهید تا مشتریان را به خود وفادارتر کنند.
۳. یک استراتژی ایمیلی موثر ایجاد کنید
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از موثرترین راههای برقراری ارتباط است که به طرز شگفتانگیزی مقرون به صرفه است. شما میتوانید با هدف قرار دادن مشتریان خود، پیامرسانی به مشتریان خود را حتی شخصیسازی کنید.
اولین قدم برای توسعه استراتژی بازاریابی ایمیلی، ایجاد لیستی خوب از مشتریان است. در این مرحله باید روی کیفیت دادههای دریافتی از مشتری تمرکز شود، نه کمیت آنها.
همواره اطمینان حاصل کنید که با مشتریان همیشگی خود از طریق ایمیل در تماس باشید. پس از ارسال چند ایمیل، مشتریان کم اشتیاق را حذف کنید تا وقت و پول خود را صرف مشتریان بهتری کنید. همچنین باید اثربخشی ایمیل، محتوا و پیامرسانی را همواره بهینه کنید.
به عنوان یک کارگزار حتی میتوانید از سرویسهای ایمیل رایگان هم برای ارسال انبوه ایمیل استفاده کنید یا حتی این فرایند را به مجموعههای بازاریابی یا آژانس های دیجیتال مارکتینگ بسپارید.
۴. به ایجاد ارتباط قویتر تمرکز کنید
به خاطر داشته باشید که ایجاد ارتباط حرف اول را در حفظ مشتریانتان خواهد زد. سعی کنید همیشه ارتباطات خود را با مشتریان تقویت کنید. برای تقویت ارتباط خود با مشتریانتان میتوانید خدمات حمایتی به آنها ارائه دهید مثلا در برنامههای خیریه محلی که در آن مشغول به ارائه خدمات هستید، شرکت کنید. یا حتی در راستای آموزش بورس، دورههایی به صورت آنلاین یا به صورت مکتوب به مشتریان یا افراد حاضر در محله و شهر خود ارائه دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که مشتریان شما در حال گرفتن یکی از بزرگترین تصمیمات مالی خود در زندگیشان قرار دارند بنابراین برای ایجاد یک رابطه قوی با آنها باید یک متحد، مدافع و متخصص مورد اعتماد باشید.
به عبارتی باید کفش مشتری خود را بپوشید تا ببینید مشتری شما به چه چیزی اهمیت میدهد؟ همیشه به خاطر داشته باشید که شما در حال ارائه خدمات به مشتریانی هستید که میخواهند سرمایه خود را با کمک شما مدیریت کنند. بنابراین همیشه به افرادی که نگرانی دارند احترام بگذارید و هیچگاه از قیمت و نرخ مصوب در ارائه خدمات خود فراتر نروید.
در عین حال همیشه دقت داشته باشید که یک برنامه بازاریابی قوی به زمان و تلاش نیاز دارد، اما نتایج حاصل از آن میتواند بسیار موثر باشند.
آخر اینکه، وقتی با مشتریان خود صحبت میکنید سعی کنید از آنها در مورد برنامه بازاریابیتان بازخورد بگیرید و نتایج را بسنجید. با انجام این کار خواهید دید که چه رویکردی برای بازاریابی کارگزاری بورس شما کار میکند و چه چیزی کارساز نیست.
نکته مهم دیگری که باید در بازاریابی کارگزاری بورس خود به آن دقت داشته باشید این است که بازاریابی تعهدی مستمر است و نمیتوانید انتظار موفقیت یک شبه از آن داشته باشید.
۵. رسانههای اجتماعی خود را تقویت کنید
مشتریان معمولا قبل از مشاهده وبسایت هر شرکتی ابتدا به سراغ رسانههای اجتماعی آن مجموعه میروند، بنابراین تهیه یک استراتژی برای مدیریت رسانههای اجتماعی برای کارگزاران محلی بسیار مهم است.
اگر یک کارگزار مستقر هستید و میخواهید در شبکههای اجتماعی برای بازاریابی کارگزاری بورس خود فعالیت کنید میتوانید مخاطبان خود را با استفاده از اطلاعات جمعیتی، کدپستی یا حتی علایق شخصی آنها هدف قرار دهید. از همه بهتر این که، هدفگذاری اجتماعی بسیار مقرون به صرفه است.
نکته مهم دیگری که در فعالیتتان در رسانههای اجتماعی باید به آن دقت داشته باشید اهمیت دادن به جنبههای بصری است. سعی کنید از جلوههای بصری استفاده کنید که مشتریان را انگشت به دهان کند. همیشه همه به خاطر داشته باشید که شما برای جلب توجه مشتری فقط چند ثانیه فرصت دارید.
یک مثال خوب در این مورد کاری است که برخی از کارگزاریهای خارجی انجام دادهاند و آن این است که در تمام شبکههای اجتماعی بسیار فعالند بنابراین اگر فرصت دارید حتما از شبکههای اجتماعی برای معرفی بیشتر کارگزاری خود استفاده کنید.
در استفاده از رسانههای اجتماعی برای استراتژی بازاریابی کارگزاری بورس خود همیشه به روز باشید و میزان مشارکت و میزان دسترسی مشتریانتان را در این شبکهها بسنجید. سپس، برای بهبود نتایج، مرتبا محتوای خود را بر مبنای آن تنظیم کنید.
استفاده از تمام این استراتژیها به شما کمک میکند بازاریابی موثرتری ایجاد کنید که در نهایت باعث شود افراد جامعه در زمان مورد نیازشان به شما فکر کنند و در نهایت این شیوه به رشد کارگزاری شما و جذب مشتریان بیشتر منجر شود.
بازاریابی محتوایی راهی برای جذب مشتریان بیشتر برای کارگزاری بورس
جذب مشتری جدید برای هر کسبوکاری ضروری است و در صنایعی که نرخ فرسایش بالایی دارند مانند خدمات مالی بسیار مهمتر است. در یک محیط تجاری که هزینههای جذب مشتری جدید بسیار بالاست افزایش مییابد، چگونه میتوانید مشتریهای جدید را به روشی مقرون به صرفه جذب کنید؟
شرکتهای باهوشتر، از بازاریابی محتوایی به عنوان مولفه اصلی استراتژیهای بازاریابی خود استفاده میکنند.
بازاریابی محتوایی به جذب و درگیر شدن مخاطبان کمک میکند و بسیاری از این مخاطبان را در نهایت به مشتری بالقوه جدید تبدیل میکند. همچنین ارائه محتوای پیشرفته و برتر به مشتری، بر وفاداری و حفظ مشتری بسیار تاثیرگذار است.
در بازاریابی محتوایی در حالی که برند خود را به نمایش میگذارید برای مجموعه خود ارزش افزوده هم ایجاد میکنید. در ادامه به صورت مختصر به تاثیر بازاریابی محتوایی در جذب و حفظ مشتریان جدید پرداخته میشود.
۱. بازاریابی محتوایی میتواند باعث افزایش بازدید از وب سایت شود
وبلاگتان چه در خصوص تجارت باشد یا تفسیر مالی یا حتی تجزیه و تحلیل بازار هیچ فرقی نمیکند، همگی در ایجاد ترافیک برای وبسایت موثر هستند.
۲. بازاریابی محتوایی برای برندینگ عالی است
بازاریابی محتوایی یک روش ایده آل برای تعامل شما با افرادی است که ممکن است با نام تجاریتان آشنا نباشند. با ایجاد محتواهایی مانند وبینارها، کتابهای الکترونیکی مناسب بورس و دورههای آنلاین، به علاقهمندان به بورس این امکان را میدهید تا در مورد نام تجاری شما اطلاعاتی کسب کنند و در نتیجه آگاهی از برندتان را افزایش میدهید.
محتوایی که در راستای آموزش تولید شده، مخاطب را به چالش میکشد و درگیر میکند، میتواند تاثیرات بیشتری در ایجاد ارتباطات قویتر و موثرتر داشته باشد.
۳- بازاریابی محتوایی مقرون به صرفه است
بازاریابی محتوایی نسبت به تکنیکهای سنتی جذب مشتری مانند تبلیغات، هزینه کمتری دارد. مشخص شده است که بازاریابی محتوایی بیش از ۶۰ درصد از بازاریابی سنتی ارزانتر است و بیش از چهار برابر تاثیر مثبت ارائه میدهد.
علاوه بر این، بازاریابی محتوایی به دلیل افزایش تعداد نقاط تماس برند شما میتواند در جذب مشتری جدید موثرتر باشد. به عبارتی با استفاده از یک محتوای تولید شده میتوان با انتشار محتوا در چند کانال مختلف، آگاهی از برند را افزایش دهد.
۴- بازاریابی محتوایی به شما امکان میدهد مزیتهای رقابتی خود را برجسته کنید
بازاریابی محتوایی به شما این امکان را میدهد تا محصولات و خدمات خود و مزایای خود نسبت به رقبا را بهتر به مشتری معرفی کنید و با تولید محتوای با کیفیت، این نقاط تمایز را به مشتریان خود معرفی کنید.
۵- بازاریابی محتوایی ماندگاری بالایی دارد
هنگامی که محتوای مناسبی ایجاد میشود، در حالی که همچنان به جذب مشتری کمک میکند، میتواند سالهای سال ماندگار باشد. محتوای «همیشه سبز» مانند این میتواند به عنوان مطلب وبلاگ، مقاله، مقاله آموزشی و وبینار ایجاد شود و میتواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.
طول عمر این بازاریابی نامحدود است زیرا ارتباط آن میتواند مستقل از زمان باشد.
۶- محتوای برتر میتواند به موقعیت تجاری برند شما به عنوان یک مرجع کمک کند
محتوای برتر همچنین میتواند به شما کمک کند تا برای برند خود اعتبار ایجاد کنید و نام تجاریتان را به عنوان یک مقام معتبر و رهبر بازار قرار دهید.
۷- بازاریابی محتوایی به سئو سایت کمک میکند
گوگل محتواهای کاربرپسند را دوست دارد بنابراین با تولید محتواهای مرتبط با تجارتتان در سایت میتوانید رتبه سئوی سایتتان را بهتر کنید تا در نهایت سایت شما در نتایج گوگل بهتر دیده شود.
نتیجهگیری
در زمانی که هزینه های جذب مشتری جدید در حال افزایش است، استفاده فعال از بازاریابی میتواند استراتژی کاملا مقرون به صرفه برای جذب مشتریان جدید و توسعه بازار کارگزاری و کارگزاران باشد، ضمن اینکه با تدوین استراتژی بازاریابی برای کارگزاران، آنها میتوانند علاوه بر داشتن ارزش افزوده نسبت به رقبا، آگاهی از برند خود را هم تقویت کنند.
پیام بگذارید