کتابهای بورسی را بشناسید و بخوانید

کتابهای بورسی را بشناسید و بخوانید
21 شهریور

یکی از بهترین روش‌های آموزش بورس و یادگیری آن، مطالعه کتاب‌های مرتبط با آن است.

آیا صبح‌ها برای بررسی وضعیت بازار بورس به دنبال اخبار سایت‌ها هستید؟ آیا چشم شما روی صفحه مانیتور کامپیوترتان است تا از جهش احتمالی بعدی سهام مطلع شوید؟ آیا شبانه‌روز نگران پولی هستید که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ بهتر است بدانید که وقت آن رسیده که به سراغ سرمایه‌گذاری هوشمند بروید تا خوابی راحت و زندگی روزمره خوبی داشته باشید. بهتر است به جای تمام آنچه هر روز بررسی می‌کنید، که البته همیشه باید بررسی کنید، دانش خود را در مورد سرمایه‌گذاری و بازارهای سهام افزایش دهید. چه متخصص امور مالی باشید چه صرفا یک سرمایه‌گذار آماتور که ترجیح می‌دهد پولدار شود، ما در ادامه این مطلب از کارگزاری حافظ شما را با لیست بهترین کتابهای بورسی آشنا خواهیم کرد.

یکی از بهترین روش‌های آموزش بورس و یادگیری آن، مطالعه کتاب‌های مرتبط با آن است. افرادی که می‌خواهند با دنیای بورس بیشتر آشنا شوند و یا دانش خود را در حوزه بازار سرمایه و بازارهای مالی تکمیل کنند، می‌توانند با مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود دانش خود را تکمیل کنند.

خوشبختانه از آن‌جایی که بورس و بازار بورس، اخیرا جذاب شده است، کتاب‌های زیاد و البته خوبی هم در این حوزه منتشر شده است. کافی است علاقه‌مندان برحسب سطح دانش خود کتابهای بورسی را بررسی کرده و برای مطالعه انتخاب کنند.

در ادامه بخشی از بهترین و شاید مهمترین کتابهای بورسی بازار کتاب را به شما معرفی می‌کنیم.

کتابهای بورسی مناسب همه از مبتدی تا پیشرفته

۱- کتاب سرمایه‌گذاری در سهام به زبان آدمیزاد

کتاب سرمایه گذاری در سهام به زبان آدمیزاد

کتاب سرمایه گذاری در سهام به زبان آدمیزاد به قلم پاول ملاژنوویچ و در مورد فرصت‌های بازار سهام نوشته شده است. ملاژنوویچ کارشناس، نویسنده و مشاور مالی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در زمینه بازار بورس و سرمایه‌گذاری است. این کتاب توسط نشر هیرمند و به ترجمه شهاب‌الدین ادیب‌مهر منتشر شده است.

از جمله سرفصل‌های مهم این کتاب می‌توان به مبانی سرمایه گذاری در بازار سرمایه، آشنایی با ریسک و نوسان قیمت، سرمایه‌گذاری در سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های سرمایه گذاری در بورس، چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری اشاره کرد.

با وجودی که این کتاب برای بازار سرمایه آمریکا نوشته شده است اما همچنان بسیار جذاب است چون مترجم کتاب در انتهای هر فصل نکاتی که در بورس تهران متفاوت است را مطابق با شرایط بازار بورس و سهام تهران توضیح داده است.

به طور کلی می‌توان گفت این کتاب برای آشنایی با مفاهیم اولیه بورس بسیار کاربردی است.

۲- کتاب صفر تا صد سرمایه‌گذاری در بورس

کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس

کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس نوشته حجت بهاری و نسیم کردستانی یکی از کتاب‌های مناسب برای یادگیری مفاهیم اولیه بورس و روش‌های سرمایه گذاری در این بازار است. این کتاب توسط نشر دیباگران تهران منتشر شده است.

از نکات خوب این کتاب می‌توان به ترجمه ساده و روان آن اشاره کرد. از آنجایی که حجم کتاب هم کم است می‌توان گفت مناسب افرادی است که زمان کافی برای مطالعه کتاب‌های حجیم ندارند.

در این کتاب از مفاهیم و اصطلاحات بورسی صحبت شده و به روش‌های خرید و فروش سهام و اهمیت بررسی کارمزد در بازار سرمایه پرداخته شده است.

نکته مهمی که این کتاب را از دیگر کتاب‌های آموزشی بورس متمایز می‌کند این است که در آن به روانشناسی سرمایه گذاری و اهمیت آن هم اشاره شده است. این کتاب هم مثل کتاب قبلی برای تازه واردان بورسی مناسب است.

۳- کتاب ثروتمندترین مرد بابل

ثروتمندترین مرد بابل

کتاب ثروتمندترین مرد بابل یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های آموزش بورس است که توسط جورج ساموئل کلاسون نوشته شده و مهدی مجردزاده کرمانی آن را ترجمه کرده است. این کتاب اگرچه قدیمی است اما نکاتی دارد که همیشه می‌تواند راهنمایی مالی خوبی برای علاقه‌مندان به علوم مالی و بورس باشد.

کتاب ثروتمندترین مرد بابل راوی داستان‌های آموزنده و زیبایی است که رهنمون‌هایی برای کسب درآمد، نگهداری پول و در نهایت سرمایه‌گذاری آن است. این کتاب توسط نشر راه بین منتشر شده است.

۴- کتاب سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (مقدماتی)

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

کتاب سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار همانطور که در روی جلد آن نوشته شده است کتابی در سطح مقدماتی برای افرادی است که آشنایی با بورس و بازار سرمایه ندارند است. این کتاب توسط آوات تیموری، بهنام بدری و عزت‌اله مولایی نگارش شده است.

این کتاب هم توسط نشر دیباگران منتشر شده و می‌تواند منبع خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند از پایه یعنی مبانی و مفاهیم اولیه بورس اوراق بهادار با بورس و بازار سرمایه آشنا شوند.

از نکات جالب توجه این کتاب این است که فرایند خرید و فروش سهام چه به صورت آفلاین و چه آنلاین با حداقل سرمایه را هم به جزئیات توضیح داده است. بنابراین اگر می‌خواهید با کلیات بازار سرمایه آشنا شوید و در عین حال نگاهی گذرا به این بازار هم داشته باشید حتما این کتاب را جز اولین کتاب‌های خود برای مطالعه پیرامون بورس بگذارید.

۵- کتاب هنر جنگ در بازار بورس

هنر جنگ در بازار بورس

کتاب هنر جنگ در بازار بوس توسط سلمان امین نوشته شده است او در این کتاب داستان ژنرال سانزو، نویسنده و جنگجوی چینی قرن‌ها پیش را با سرفصل‌های بازار بورس تطبیق داده و کتابی تهیه کرده که دورنمای خوبی از بازار به خوانندگان می‌دهد. این کتاب از ابتدا با مقایسه بازار بورس با شرایط جنگ نگاهی روانشناسانه به این بازار دارد.

این کتاب که توسط نشر میلکان منتشر شده است بیشتر برای افرادی مناسب است که چندین سال از فعالیتشان در بازار سرمایه گذشته و می‌خواهند به صورت تکنیکال‌تر با مباحث بورسی آشنا شوند.

۶- کتاب بورس باز

کتاب بورس باز

سلمان امین از آن دسته نویسندگان حوزه بورس است که سعی کرده کتاب‌هایش را با داستان و خاطرات هم‌سو کند. کتاب بورس باز، هم با خاطرات سلمان امین نویسنده این کتاب شروع شده است.

او در این کتاب داستان ورود خودش به بورس و آزمون و خطاهایش را روایت کرده و اطلاعاتی در خصوص منطق فازی ارائه داده است. بنابراین می‌توان گفت این کتاب برای افرادی که با حداقل‌های بازار سرمایه از جمله حد سود و ضرر، مقاومت و حمایت و نقطه ورود و خروج آشنا هستند و سابقه فعالیت در بورس دارند، کاربردی است و می‌تواند راهکارهای خوبی برای معامله‌گری در بورس به خواننده بدهد. این کتاب هم مثل دیگر کتاب‎های سلمان امین توسط نشر میلکان منتشر شده است.

۷- شهریار در وال استریت

کتاب شهریار در وال استریت

کتاب شهریار در وال استریت هم نوشته سلمان امین است. او در این کتاب از کتاب شهریار نوشته ماکیاوولی که درباره مملکت‌داری و سیاست نوشته است ایده گرفته و تلاش کرده ۳۰ ایده‌ برای موفقیت در بازار بورس را برای خوانندگان و علاقه‌مندان بورسی ارائه دهد، چرا که معتقد است بورس هم همچون سیاست و مملکت‌داری قوانین خاص خودش را دارد.

این کتاب از آن دسته کتابهای آموزش بورس است که برای همه فعالان بورس و بازار سرمایه و حتی اقتصاد توصیه می‌شود و به نوعی می‌توان گفت این کتاب مکمل دیگر کتاب‌های سلمان امین یعنی هنر بورس و بورس باز است.

کتاب شهریار در وال استریت توسط نشر میلکان منتشر شده است. نکته مهمی که در خصوص کتاب‌های این نویسنده یعنی سلمان امین باید گفت این است که کتاب‌های او به هیچ عنوان کتاب‌های آموزش نکات تکنیکی بورس نیست بلکه کتاب‌های او بیشتر دیدگاه‌های خاص و جدیدی از بورس ارائه می‌دهد.

۸- کتاب جادوی بورس

کتاب جادوی بورس

کتاب جادوی بورس نوشته شهاب سهرابی یکی از کتاب‌هایی است که نکات کلیدی و کاربردی بازار بورس را با مثال‌های واقعی از بورس ایران بیان کرده است.

در این کتاب آموزشی بورس، نویسنده از ۷ باتلاق در بورس ایران صحبت به میان آورده است که با آشنایی با آنها، می‌توانید تا حد قابل توجهی از گرفتاری در آن باتلاق‌ها جلوگیری کنید و خود را از ضررهای عمده و جدی حفظ کنید.

این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که مطالعه آن به افراد علاقه‌مند در هر سطح آشنایی با بورس توصیه می‌شود. این کتاب توسط انتشارات ایده پردازان چکاد منتشر شده است و با مطالعه آن می‌توان اطلاعاتی خوبی از شرایط بازار ایران به دست آورد.

۹- کتاب ۱+۵۰ نکته یک میلیون تومانی

کتاب 50+1 نکته 1 میلیون تومانی

کتاب ۱+۵۰ نکته یک میلیون تومانی نوشته همایون دارابی حاوی روایت‌های تجربی درباره معامله گران بازار سرمایه است. این کتاب با داشتن پندهای خوبی از کنفسیوس، حکیم چینی، شروع شده و در نهایت به آموزش اصول و چارچوب معامله‌گری و مدیریت پول پرداخته است.

نویسنده این کتاب که خود یکی از فعالان بازار سرمایه است، این اثر را مجموعه‌ای از برداشت‌ها و تجربیات خود معرفی کرده و آنها را فوت آخرین کوزه‌گری دانسته است.

همان‌طور که از اسم کتاب هم مشخص است این کتاب حاوی ۵۱ بخش است که هر کدام یک نکته عملی برای فعالیت در بورس را به خواننده آموزش می‌دهد. خواندن این کتاب به کلیه افرادی که علاقه‌مند هستند در بازار سرمایه فعالیت کنند توصیه می‌شود.

۱۰- کتاب ۷۷ خطای سرمایه گذاری

کتاب 77 خطای سرمایه گذاری

کتاب ۷۷ خطای سرمایه گذاری؛ خطاهایی که باهوش‌ها نیز مرتکب می‌شوند و راه‌های پرهیز از آنها، نوشته لاری سوئدرو و آر سی بالان است. همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است در این کتاب ۷۷ خطای سرمایه‌گذاری که چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم از رفتارهای سرمایه‌گذاران ناشی می‌شود معرفی شده است.

این کتاب توسط مریم بیدمشکی پور و در انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.

۱۱- کتاب ناگفته های بورس ایران

کتاب ناگفته های بورس ایران

کتاب ناگفته های بورس ایران کتابی است که توسط یکی از مدیران سابق سازمان بورس و اوراق بهادار یعنی علی صالح آبادی دبیرکل سابق سازمان بورس ایران در سال ۸۴، در مورد تاریخچه بورس ایران و سیر و تحول آن نوشته شده است.

این کتاب به نوعی خاطرات علی صالح آبادی از زمان فعالیتش به عنوان مدیر سازمان بورس است. بنابراین این کتاب برای افرادی که به دنبال خواندن تاریخچه‌ها و خاطرات مدیریتی هستند، می‌تواند جذاب باشد.

کتابهای بورسی مناسب برای معامله‌گری

۱- کتاب ۱۰ شاه کلید بزرگان بورس

کتاب 10 شاه کلید بزرگان بورس

کتاب ۱۰ شاه کلید بزرگان بورس نوشته مهندس علی صابریان توسط انتشارات آراد کتاب منتشر شده است. این کتاب یکی از کتابهای مطرح و شناخته شده بورسی است که در آن به شیوه‌ها و روش‌های معاملاتی و معامله‌گری اشاره شده است.

علی صابریان که خود یکی از فعالان موفق بازارهای مالی است در این کتاب روش موفقیت در بازار بورس را بر دو پایه استوار دانسته است. این دو اصل این است که یک هیچ‌گاه اصل سرمایه خود را از دست ندهید و دوم اینکه هیچ‌گاه اصل اول را فراموش نکنید.

کتاب فوق برای افرادی که می‌خواهند با استراتژی‌های بورسی و روش‌های معاملاتی بیشتر آشنا شوند توصیه می‌شود.

۲- کتاب ذهن لاکپشت ها

کتاب ذهن لاکپشتها

کتاب ذهن لاکپشت ها یکی از کتابهای آموزش بورس به شمار می‌آید که در آن از بهترین روش‌هایی که معامله‌گران جهان برای تسلط بر ریسک استفاده می‌کنند اشاره شده است. این کتاب توسط کورتیس ام فیث نوشته شده و توسط رضا دلیریان و زینب آذریان به فارسی ترجمه و توسط انتشارات آراد کتاب به بازار عرضه شده است.

این کتاب برای معامله‌گران (تریدرها) کتاب بسیار خوبی است و به طور کلی از روش Trend-Following که در بازار مالی ایران کاربرد بالایی دارد، صحبت کرده و برای یادگیری مدیریت ریسک در شرایط بحرانی بسیار کاربردی است.

۳- کتاب مرز موفقیت در بورس

مرز موفقیت در بورس

کتاب مرز موفقیت در بورس نوشته جیک برنستین و آدرین لاریس طغرائی است. این کتاب یک مجموعه چهار جلدی است که توسط مهدی صفایی قادری و محبوبه حاجی زاده ترجمه شده است. در این مجموعه کتاب که مناسب معامله‌گران بازار سرمایه است، معامله‌گری در بورس یک تجربه زندگی معرفی شده است.

در این مجموعه کتاب شما می‌توانید نمونه‌های موردی از روش‌های معامله معامله‌گران را مطالعه کنید و با مطالعه فرایند معامله این افراد، دانش خود را در زمینه موفقیت در بورس افزایش دهید. این کتاب توسط نشر بورس منتشر شده است.

۴- کتاب پیش بینی قیمت سهام در بورس

کتاب پیش بینی قیمت سهام د بورس

کتاب پیش بینی قیمت سهام در بورس به روش قیمت تکنیکال توسط توماس میزر نوشته شده و با ترجمه محمدرضا شعبانعلی و شادی سمیعی‌فر در بازار ارائه شده است. این کتاب به تمامی معامله‌گران بورس که می‌خواهند مفاهیم اولیه قیمت سهام به روش تحلیل تکنیکال را به صورت جامع در یک کتاب مطالعه کنند توصیه می‌شود.

این کتاب توسط نشر نص منتشر شده است و به روش‌های پیش بینی قیمت سهام در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اشاره کرده است و در آن از انواع الگوهای نموداری برای تحلیل تکنیکال صحبت شده است.

۵- کتاب سهام عادی با سود غیرعادی

کتاب سهام عادی سود غیرعادی

کتاب سهام عادی با سود غیرعادی یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز بوده که در آن به آموزش بورس پرداخته شده است. این کتاب توسط فیلیپ فیشر نگارش شده است و بزرگانی هم‌چون وارن بافت آن را چراغ راهی برای خود دانسته‌اند.

با وجودی که این کتاب یک کتاب قدیمی است اما هنوز هم کاربردی است و برای تمام افرادی که به دنبال اتخاد استراتژی‌های معاملاتی موفق در سرمایه‌گذاری در سهام هستند، توصیه می‌شود. این کتاب توسط محمد یوسف امین داور در نشر چالش منتشر شده است.

۶- کتاب تحلیل تکنیکال بازار سرمایه جان مورفی

کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه جان مورفی

کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه نوشته جان جی مورفی را قطعا می‌توان یکی از معروف‌ترین و البته کاربردی‌ترین کتاب‌های آموزش بورس در سطح معامله‌گری دانست. این کتاب شاخص‌های تحلیل تکنیکال را به خوبی توضیح داده است.

این کتاب توسط کامیار فراهانی فرد و رضا قاسمیان لنگرودی در نشر چالش ترجمه شده است.

۷- کتاب معامله گر منضبط

کتاب معامله گر منضبط

کتاب معامله گر منضبط نوشته مارک داگلاس و ترجمه احسان سپهریان یکی از کتاب‌های خوب برای شروع معامله گری یا تریدری است.

نویسنده این کتاب، خود یکی از معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه است. این کتاب به روانشناسی معامله هم اشارات خوبی دارد و به اهمیت خودشناسی و انضباط در معامله گری می‌پردازد.

نتیجه‌گیری

کتابهای بورسی معرفی شده در این مقاله تنها بخشی از کتابهای موجود بازار سرمایه در بازار کتاب است. بنابراین اگر می‌خواهید دانش خود را در این زمینه همواره به روز نگه‌دارید بهتر است دیگر کتاب‌های موجود در این حوزه را هم مطالعه کنید و از آنها غافل نشوید. به خاطر داشته باشید بازار سرمایه، بازاری پویاست بنابراین همواره تلاش کنید از آن عقب نمانید.

پیام بگذارید