راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری ETF یا قابل معامله

راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری ETF یا قابل معامله
10 بهمن

یکی از راه‌های کسب سود آسان در بازار سرمایه استفاده از صندوق­های قابل معامله یا همان ETF است که مخفف

یکی از راه‌های کسب سود آسان در بازار سرمایه استفاده از صندوق­های قابل معامله یا همان ETF است که مخفف Exchange Traded Fund نیز می­‌باشد. صندوق­های ETF در واقع میان­‌بری برای کسب سود از بازار سرمایه است تا کوچکترین درگیری و توجهی به دیگر مسائل همچون فرآیندهای اداری، ریسک‌­های موجود و پیچیدگی­‌های معمول در این بازار لازم نباشد.صندوق قابل معامله در بورس، ETF نوعی اوراق بهادار است که می‌تواند شامل انواع سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سهام، کالاها یا اوراق قرضه باشد. سهام این صندوق را نیز می‌توان به‌صورت سهام عادی در بورس اوراق بهادار خریداری کرد یا فروخت. همچنین یک صندوق ETF می‌تواند شامل دارایی‌ها یا سهام چند شرکت و یا مجموعه‌ای از سهام و اوراق بهادار چند شرکت باشد.

 

در این رابطه بیشتر بخوانید : مقایسه صندوق سرمایه گذاری غیرقابل معامله و صندوق ETF

 

در این یادداشت از <<کارگزاری حافظ>> سعی می­‌کنیم به سوالاتی همچون: امکان سوددهی در ETF، الزامات قابل توجه در عملکرد ETF، راه‌­های کسب سود از ETF، شیوه­‌های انحلال صندوق ETF و مواردی از این دست را پاسخ دهیم.

 

بهترین صندوق ETF

انتخاب بهترین صندوق ETF

 

چطور صندوق ETF مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق ETF باید مجموعه‌­ای از معیارها، شامل موارد ذیل را مد نظر قرار داد:

  • سطح دارایی:

    برای در نظر گرفتن یک گزینه سرمایه گذاری قابل قبول، یک etf باید دارای حداقل سطح دارایی باشد.دارایی‌­های صندوق ای تی اف به گواه بسیاری از کارشناسان بایستی در حدود 100 میلیاردتومان و بیشتر باشد.

  • فعالیت معاملاتی:

    یک سرمایه‌گذار باید بررسی کند که آیا صندوق ETF مورد نظر در حجم کافی به صورت روزانه معامله می‌کند یا خیر. حجم معاملات در محبوب‌ترین etf ها روزانه به میلیون‌ها سهم می‌رسد. به طور کلی، هر چه حجم معاملات برای یک ETF بیشتر باشد، احتمال نقدشوندگی آن بیشتر است و فاصله بین ارقام صدور و ابطال محدودتر می‌شود. وقتی زمان خروج از ETF فرا می‌رسد، این‌ها ملاحظات مهمی هستند.

  • شاخص یا کلاس دارایی:

    شاخص پایه یا کلاس دارایی که ETF بر اساس آن است را در نظر بگیرید. از دید ایجاد تنوع برای حداقل کردن ضرر یا حداکثر کردن سود در پرتفو خود این شاخص و کلاسی که صندوق مورد نظر در آن قرار دارد اهمیت پیدا می­‌کند.ممکن است انتخاب ما یک صندوق ETF فعال در یک صنعت خاص یا حاضر در چند صنعت باشد.

  • خطای ردیابی:

    خطای ردیابی تفاوت در عملکرد واقعی صندوق ETF و شاخص از پیش تعیین شده برای آن است. این خطا را می‌توان به عنوان معیاری برای نحوه مدیریت یک صندوق و سطح ریسک­‌پذیری مدیر آن در نظر گرفت.

  • موقعیت بازار:

    اولین صادرکننده ETF برای یک بخش و صنعت خاص ظرفیت و احتمال بیشتری برای موفقیت و سودرسانی دارد. در انتخاب صندوق­‌ها، بررسی ایده و سیاست مدیران etf بسیار اهمیت دارد، چراکه اگر استراتژی آن­ها صرفا کپی برداری از دیگران باشد موفقیت چشم­گیری نصیب سرمایه­‌گذاران نخواهد شد.

 

نمودار رشد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF در جهان (میلیارد دلار)

آمار سرمایه گذاری در ETF

آمار سرمایه گذاری در صندوق ETF

 

 

در صورت انحلال  ETF چه کنیم؟

بسته شدن یا انحلال یک صندوق ETF معمولا فرآیندی منظم است. ناشر ETF سه تا چهار هفته قبل از تاریخ توقف معامله به سرمایه‌گذاران اطلاع می‌دهد. با این حال، سرمایه‌گذار با بررسی موقعیت خود باید یکی از دو تصمیم ذیل را اتخاذ کند:

  1. فروش سهام ETF قبل از تاریخ “توقف معاملات”:

    این یک رویکرد پیش­گیرانه برای مواقعی است که به اعتقاد سرمایه­‌گذار، افت چشمگیری در ارزش سهام صندوق رخ خواهد داد. در چنین مواردی، سرمایه‌گذار ممکن است به فروش سهام حتی به کمتر از ارزش خرید رضایت دهد.

  2. سهام ETF را تا زمان انحلال نگه دارید:

    این گزینه برای صندوق­های ETF با ریسک پایین و نوسان کم کاربرد دارد. البته ممکن است سرمایه‌گذار مجبور باشد چند هفته صبر کند تا ناشر فرآیند فروش اوراق بهادار نگهداری شده در ETF و توزیع خالص درآمد پس از هزینه‌ها را تکمیل کند.در این حالت اختلافی بین قیمت پیشنهادی و فروش وجود ندارد.

 

جمع بندی:

به عنوان یک سرمایه گذار، خرید ETF می‌تواند یک استراتژی هوشمندانه و کم هزینه برای ایجاد یک سبد سهام سودده باشد. با وجود بسیاری از etf ها، انتخاب آنهایی که با استراتژی و اهداف شما مطابقت دارند، کاری دشوار اما منطقی است. خوشبختانه، چندین معیار وجود دارد که به شما کمک می‌کند ETF های مناسب را انتخاب کرده و برای هر کلاس دارایی که می‌خواهید داشته باشید با کمترین هزینه، کارآمدترین صندوق و بیشترین بهره را برای خود فراهم کنید.

پیام بگذارید