سرمایه گذاری برای کودکان ؛ روش‌ها و فواید

سرمایه گذاری برای کودکان ؛ روش‌ها و فواید
29 شهریور

آیا می‌خواهید به فرزندان یا نوه‌های خود کمک کنید تا هزینه دانشگاه‌شان را در آینده به راحتی پرداخت کنند؟ یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری برای آنها، سرمایه‌گذاری در بانک است. در واقع با سرمایه گذاری در بانک شما یک برنامه پس‌اندازی اجرا کرده‌اید تا برای هزینه‌های تحصیل آینده کودک خود سرمایه‌گذاری کنید.

بخواهیم یا نخواهیم، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پول اهمیت بالایی دارد. با یادگیری نحوه سرمایه گذاری برای کودکان و فرزندان می‌توان آینده آنها را بهتر رقم زد. سرمایه گذاری برای کودکان می‌تواند پلی برای موفقیت‌های آینده آنها باشد.

داستان یک پسر ۱۱ ساله را به خاطر بیاورید که والدینش، سهام سه شرکت را با قیمت ۳۸ دلار برای هر سهم خریداری کردند. بعدها آن سهم‌ها ۴۰ دلار شد و او آنها را فروخت. چند ماه بعد، او شنید که قیمت سهام به ازای هر سهم ۲۰۰ دلار افزایش یافته است و به این ترتیب او از اشتباهی که کرده بود پشیمان شد. به این ترتیب او دیگر مجبور نشد درس صبر را بیاموزد. آن پسر، وارن بافت بود که امروزه دارایی خالصش تقریبا ۹۵ میلیارد دلار است.

در حالی که نمی‌توانیم به شما هم قول بدهیم که فرزندتان وارن بافت بعدی خواهد بود، اما می‌توانیم ابزارهایی را به شما معرفی کنیمکه به رفاه مالی آینده آنها کمک کند.

در ادامه این مطلب از کارگزاری حافظ با ما همراه باشید تا هم با سرمایه گذاری برای کودکان بیشتر آشنا شوید و هم به اهمیت سرمایه گذاری در بورس برای کودکان پی ببرید.

چگونه برای کودکان سرمایه گذاری کنیم؟

بسته به اهداف شما برای سرمایه‌گذاری فرزندتان، چند گزینه متفاوت برای سرمایه گذاری پیش روی دارید:

سپرده گذاری در بانک

آیا می‌خواهید به فرزندان یا نوه‌های خود کمک کنید تا هزینه دانشگاه‌شان را در آینده به راحتی پرداخت کنند؟ یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری برای آنها، سرمایه‌گذاری در بانک است. در واقع با سرمایه گذاری در بانک شما یک برنامه پس‌اندازی اجرا کرده‌اید تا برای هزینه‌های تحصیل آینده کودک خود سرمایه‌گذاری کنید.

به این ترتیب تا زمانی که آنها برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی مانند شهریه، اجاره خوابگاه و غیره به پول نیاز داشته باشند پول کافی برای آن زمان را جمع‌آوری کرده‌اید. این شیوه سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بانک‌هایی که سود می‌دهند و یا مزایایی از جمله اختصاص وام برای سرمایه گذاری بلند مدت را ارائه می‌دهند گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

نکته مهم اما این است که سرمایه گذاری در بانک‌ها از بانکی به بانک دیگر و حتی از طرح بانکی به طرح دیگر متفاوت است و به طور کلی محدودتر از آن چیزی است که ممکن است به پس انداز خوبی برای تمام آینده کودکتان تبدیل شود.

اما سعی کنید برای سپرده گذاری در بانک حتما فرزندتان را با خود به بانک ببرید تا نحوه بانکداری را ببیند یا حتی اگر امکانش وجود دارد کارت بانکی مناسب سن او برایش بگیرید تا از همان ابتدا نحوه خرج کردن و مدیریت پولش را یاد بگیرد.

هنگام انتخاب حساب پس انداز برای کودکان و نوجوانان خود باید به موارد زیر توجه کنید:

  • نرخ بهره بانکی
  • هرگونه هزینه یا حداقل الزامات موجودی
  • زمان دسترسی کودک به پس انداز و سود آن

سرمایه گذاری در بورس برای کودکان

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری شما کاربردی‌تر باشد و فقط محدود به هزینه تحصیل نباشد، یک حساب بورسی برای کودکتان باز کنید و تا سن ۱۸ سالگی هر میزان که می‌توانید برای آنها سهام بخرید و یا یک مبلغ کلی را ابتدای سرمایه‌گذاری صرف خرید سهام کنید و مدام سبد یا پرتفوی او را متنوع کنید.

سهام یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای آینده بچه‌ها است زیرا جهت‌گیری طولانی مدت دارند و سال‌ها بازدهی مثمر ثمر را برای فرزندان شما به همراه خواهند داشت.

در حال حاضر والدین می‌توانند از بدو تولد فرزندشان برای آنها کد بورسی بگیرند. کافی است نسبت به ثبت نام سجام اقدام کنید و در نهایت برای احراز هویت به صورت حضوری به شعب کارگزاری مدنظرتان مراجعه کنید تا بتوانید حساب بورسی فرزند خود را فعال کرده و از آن برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس برای کودک استفاده کنید.

سرمایه گذاری در سهام برای آموزش دادن صرفه‌جویی، اهمیت سرمایه‌گذاری و مهارت‌های کلی مدیریت پول به فرزندان بسیار کاربردی است.

شاید بد نباشد برای علاقه‌مند شدن کودک به بازار سهام، یک مجموعه سهام اختصاصی از شرکت‌هایی بگیرید که آنها اسمشان را شنیده‌اند یا برایشان جذاب است.

سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت

اگر صلاح می‌دانید و یا فرصت بررسی مدام پرتفوی فرزندتان را ندارید، می‌توانید مسئولیت انجام و بررسی پرتفوی و بررسی مدام روند بازار را هم از دوش خود بردارید و این کار را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارید.

اگر می‌خواهید از سرمایه گذاری که انجام می‌دهید درآمد ثابت داشته باشید تا با کمک آن مخارج و هزینه‌های روزمره کودکتان را هم پرداخت کنید می‌توانید به سوی صندوق‌ درآمد ثابت بروید و یک حساب در آن صندوق‌ها برای کودکتان باز کنید.

حتی می‌توانید از سود حاصل از این سرمایه‌گذاری به عنوان سود مرکب استفاده کنید و به این ترتیب حجم سرمایه‌گذاری کودکتان را مدام افزایش دهید.

سرمایه گذاری از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق‌های ETF در چند دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. این ابزارهای سرمایه‌گذاری با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از سهام، اوراق یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری متنوعی را فراهم می‌کنند.

سرمایه گذاری در صندوق‌های ETF تنوع خوبی را در سرمایه‌گذاری با هزینه‌های کم برایتان فراهم می‌کند. هزینه‌های مدیریت صندوق‌های ETF ناچیز است زیرا آنها در سهام یا صندوق های معامله شده عمومی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اما صندوق‌های ETF فعال هزینه‌های مدیریتی بالاتری را اخذ می‌کنند زیرا آنها به طور فعال در داخل و خارج از اوراق بهادار تجارت می‌کنند تا به اهداف سرمایه گذاری مشخص شده دست یابند.

ETF ها می‌توانند سود تقسیمی بپردازند که این یک ایده درآمد عالی منفعل است که باید برای ایجاد سبد درآمد مورد توجه قرار گیرد. آنها همچنین می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذاری با بازده بالا در طول زمان عمل کنند.

افتتاح حساب‌های بیمه عمر

شاید در ابتدا فکر کنید افتتاح حساب بیمه عمر برای کودکان به کار نمی‌آید اما این ابزار هم یکی از ابزارهای مناسب سرمایه گذاری برای کودکان است. پس از آن غافل نشوید

سرمایه گذاری متنوع

خوب است به خاطر داشته باشید که خرید سهام یا سرمایه گذاری در بازار سرمایه به تنهایی شاید شرایط ناپایداری را ایجاد کند به‌خصوص اگر برای تامین هزینه‌های جاری کودکتان هم بخواهید از سرمایه‌گذاری خود درآمدی کسب کنید. بنابراین بهتر است به جای این که همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید، سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنید مثلا روی خرید طلا یا سکه سپرده گذاری کنید یا ملکی به نام آنها خریداری کنید و در کنارش با حجم کمتری از پول خود در سهام و غیره سرمایه‌گذاری کنید.

چرا باید برای کودکان سرمایه گذاری کنیم؟

والدین همان‌طور که باید عادات تغذیه‌ای خوب را در فرزندانشان ایجاد کنند باید عادات مالی خوب را نیز از سنین کم به آنها آموزش دهند. یکی از راه‌های آموزش سواد مالی به کودکان نشان دادن سرمایه‌گذاری است که برای آنها انجام می‌دهید.

با سرمایه‌گذاری برای کودکان می‌توان اهمیت کسب سواد مالی و مهارت‌های سرمایه گذاری را می‌آموخت. و در واقع سرمایه گذاری برای کودکان یک فرصت یادگیری عالی و عملی را فراهم می‌کند.

به خاطر داشته باشید که علاقه‌‎مند شدن کودک به سرمایه گذاری باعث می‌شود که آنها در آینده در کسب درآمد، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند چون خیلی از بزرگسالانی که در کودکی آموزش‌های مالی لازم را کسب نمی‌کنند در بزرگسالی در مواجهه با مسائل مالی دچار اضطراب می‌شوند و به این ترتیب این افراد از پول خود استفاده درستی نمی‌کنند و این کار باعث کاهش رشد آنها و به خطر افتادن آینده خود و فرزندانشان در آینده و حتی به خطر افتادن بازنشستگی‌شان خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است با فرزند خود درباره سرمایه‌گذاری‌هایی که برای او انجام داده‌اید صحبت کنید. شما می‌خواهید در مورد اهمیت دست نخورده نگه داشتن پول، نحوه انتخاب روش سرمایه‌گذرای یا نحوه انتخاب اوراق بهادار و اینکه چگونه برخی تغییرات ساده و فداکاری‌ها، مانند کنار گذاشتن یک بازی ویدیویی جدید و سرمایه‌گذاری این پول در عوض می‌تواند بر نتایج دراز مدت تاثیر بگذارد، با او صحبت کنید.

از قدرت سرمایه گذاری طولانی مدت استفاده کنید

والدین با شروع سرمایه‌گذاری برای فرزندان خود، یک رشد ترکیبی و مازاد را برای آینده مالی آنها رقم می‌زنند. این بدان معناست که حتی سرمایه‌گذاری‌های کوچکی که امروز انجام می‌شود، می‌تواند ثروت بزرگی را برای آینده به دنبال داشته باشد.

این شرایط فرضی را در نظر بگیرید: اگر هر سال شما به طور متوسط ​​۲ میلیون تومان را برای هدایای فرزند خود هدیه کنید می‌توانید یک میلیون از آن را در بورس سرمایه گذاری کنید و سهام بنیادی بخرید یا سهام ۵۰ شرکت فعال و ۵۰ شرکت بزرگ را خریداری کنید و برای طولانی مدت آنها را نگه دارید. زمانی که فرزند شما به ۱۸ سال می‌رسد، این سرمایه‌گذاری سالانه افزایش می‌یابد و سود خوبی خواهد داشت.

در سرتاسر ایران حافظ سرمایه شماییم

انتخاب کارگزاری مناسب برای سرمایه گذاری برای کودکان

انتخاب بهترین کارگزاری بورس یا صندوق سرمایه‌گذاری اولین مرحله سرمایه گذاری در بورس برای کودکانتان است. از آن‌جایی که احتمالا در مراحل اولیه، پول و دارایی کمی برای سرمایه‌گذاری دارید، بهتر است سرمایه خود را از طریق یک کارگزاری که شرایط بهتری دارد و خدمات بهتری ارائه می‌دهد شروع کنید تا در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنید.

برخی از مواردی که باید در هنگام انتخاب کارگزاری بورس برای کودکان در نظر بگیرید عبارتند از:

  • هزینه‌های کارمزد پایین
  • داشتن امکان حداقل هزینه افتتاح حساب بورسی
  • انواع محصولات سرمایه‌گذاری
  • رابط کاربری آسان برای استفاده از وب سایت
  • منابع آموزشی و آموزشی

به یاد داشته باشید که هر کارگزاری دارای نقاط قوت متمایز به خود است.

نتیجه‌گیری

به فرزند خود آینده مالی خوب هدیه بدهید. سرمایه گذاری زودهنگام می‌تواند درهای جدیدی را برای فرصت‌های جدید باز کرده و یک شبکه ایمنی اقتصادی برای آنها ایجاد کند. همچنین می‌تواند مهارت‌های حیاتی و سواد مالی را به آنها بیاموزد که به آنها در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بزرگسالی کمک کند.

بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری به برنامه شما و تمکن مالیتان بستگی دارد. اگر می‌خواهید برای بلند مدت برنامه‌ریزی کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها می‌تواند سرمایه گذاری در بورس و صندوق‌های سرمایه گذاری باشد.

اما در هر صورت همواره برای اطمینان از سرمایه‌گذاری‌هایی که منافع فرزند شما را برآورده می‌کند، بهتر است با یک مشاور مالی صحبت کنید. آنها می‌توانند راهنمایی‌ها و بینش‌هایی را ارائه دهند تا شما را در مسیر موفقیت قرار دهند.

پیام بگذارید