راهنمای ورود به بورس و سرمایه گذاری در سهام

راهنمای ورود به بورس و سرمایه گذاری در سهام
09 مرداد

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع سرمایه گذاری مبتدیان در بورس همان سرمایه گذاری در سهام است. سرمایه گذاری در سهام هم همان قرار دادن پول در یک حساب سرمایه گذاری آنلاین است که می‌تواند برای سرمایه گذاری در سهام یا صندوق‌های سرمایه گذاری سهام استفاده شود.

سرمایه گذاری در سهام فقط به معنای خرید سهام و در نهایت کسب مالکیت یک شرکت سهامی عام است. سهام کوچکی که افراد در بورس خریداری می‌کنند به عنوان سهام شرکت شناخته می‌شوند و به عبارتی وقتی شخصی سهام یک شرکت را خریداری می‌کند روی آن شرکت سرمایه‌گذاری کرده است و امیدوار است با گذر زمان این سهام رشد کند و عملکرد خوبی داشته باشد. اگر شرکت رشد کند و عملکرد خوبی داشته باشد، ممکن است سهام خریداران، ارزش بیشتری پیدا کند و سایر سرمایه‌گذاران هم تمایل پیدا کنند آن سهم‌ها را بیش از مبلغی که برای آن پرداخت شده است از خریداران اولیه خریداری کنند. در این صورت، اینجاست که اگر شخص سرمایه‌گذار، سهامش را در زمان خوب و مناسب بفروشد سود کسب خواهد کرد. اما روش سرمایه گذاری در بورس و ورود به بورس چیست؟ در ادامه این مطلب از کارگزاری حافظ با نحوه سرمایه گذاری در بورس و ورود به بورس و سرمایه گذاری در سهام آشنا خواهید شد.

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع سرمایه گذاری مبتدیان در بورس همان سرمایه گذاری در سهام است. سرمایه گذاری در سهام هم همان قرار دادن پول در یک حساب سرمایه گذاری آنلاین است که می‌تواند برای سرمایه گذاری در سهام یا صندوق‌های سرمایه گذاری سهام استفاده شود. برای شروع سرمایه گذاری در سهام و ورود به بورس کافی است بعد از عضویت در سجام و احراز هویت، یک کارگزاری بورس را انتخاب کنید.

نحوه سرمایه گذاری در سهام در شش مرحله:

  • مشخص کنید چگونه می‌خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید.
  • یک روش سرمایه گذاری انتخاب کنید.
  • تفاوت بین سرمایه گذاری در سهام و سرمایه گذاری در صندوق‌ها را بیاموزید.
  • یک حساب معاملاتی باز کنید، برای سرمایه گذاری سهام خود بودجه تعیین کنید.
  • روی سرمایه گذاری بلند مدت تمرکز کنید.
  • سبد سهام خود را مدیریت کنید.

تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید

روش‌های مختلفی برای آغاز سرمایه گذاری در سهام وجود دارد. برای این که بدانید چه روش سرمایه گذاری برای شما مناسب است می‌توانید یکی از موارد زیر را با توجه به شرایطتتان انتخاب کنید.

  • من می‌خواهم سهام و روش وجوه سهام را خودم انتخاب کنم. به خواندن این مقاله ادامه دهید، در این مقاله نکاتی را که سرمایه‌گذاران باید بدانند، از جمله نحوه انتخاب حساب مناسب برای نیازها و نحوه مقایسه سرمایه گذاری سهام، بیان می‌شود.

ثبت نام در کارگزاری حافظ

  • من می‌خواهم یک متخصص را برای مدیریت حساب بورسی خود انتخاب کنم. برای این کار می‌توانید از خدمات شرکت‌های سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس استفاده کنید. تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ کارگزاری و بسیاری از مشاوران مستقل این خدمات را ارائه می‌دهند که براساس اهداف خاص شما، پولتان را برای شما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شرکت سبدگردان هدف حاظ

 

یک حساب سرمایه گذاری انتخاب کنید

به طور کلی، برای حضور در بورس باید حتما کد بورسی گرفته باشید و در یک کارگزاری، برای خودتان حساب باز کرده باشید.

نحوه افتتاح حساب کارگزاری حافظ

یک حساب کارگزاری آنلاین قطعا سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای خرید سهام، وجوه و انواع سرمایه گذاری‌های دیگر را برای شما فراهم می‌کند.

برای ثبت نام در کارگزاری حافظ کافی است به صفحه پذیرش آنلاین سایت کارگزاری حافظ مراجعه کنید و گزینه ثبت نام را کلیک کنید.

در سرتاسر ایران حافظ سرمایه شماییم

 

در صفحه ثبت نام باید شماره موبایل خود را وارد کنید تا احراز هویتتان توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی با ارسال یک کد تایید شود و بعد از دریافت کد، باید آن را در کنار دیگر اطلاعات از جمله کد ملی، گذرواژه و تایید گذر واژه و کد امنیتی وارد کنید تا ثبت نامتان انجام شود.

بعد از اتمام این مرحله، از این پس شما می‌توانید با نام کاربری خود که همان کد ملی‌تان است و گذرواژه انتخابیتان و کد امنیتی، وارد پانل آفلاینتان شوید و مدیریت سهامتان را آغاز کنید.

اگر می‌خواهید از سامانه آنلاین استفاده کنید می‌توانید وارد بخش معاملات آنلاین شوید و با ورود کد ملی که همان کلمه عبورتان است و رمز عبورتان وارد پانل کاربری خود شوید و معاملاتتان را انجام دهید.

تفاوت سرمایه گذاری در سهام و صندوق ها را بیاموزید

اگر خودتان حساب کارگزاری برای خودتان باز کرده‌اید، بدانید که سرمایه گذاری در سهام کار پیچیده‌ای نیست. برای بیشتر افراد، سرمایه‌گذاری در بورس و سهام به معنای انتخاب از بین این دو نوع سرمایه گذاری یعنی صندوق‌های سرمایه گذاری سهام یا صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شما امکان می‌دهند قطعات کوچکی از سهام مختلف را در یک معامله خریداری کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و ETF نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک هستند که شاخص‌های بورس را ردیابی می‌کنند. وقتی در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنید، سهم کوچکی از هر یک از آن شرکت‌ها را هم در اختیار می‌گیرید.

حتی اگر به دنبال تنوع بیشتر و بهره‌مندی از شرایط متنوع‌تری هستید، می‌توانید چندین صندوق را کنار هم قرار دهید تا پورتفوی متنوعی داشته باشید.

تک سهم

اگر دنبال یک شرکت خاص هستید، می‌توانید خرید یک سهم یا چند سهم خاص از یک صنعت خاص را به عنوان راهی برای شروع معاملات سهام خود در نظر بگیرید. در سرمایه گذاری در سهام می‌توانید با خرید سهم‌های مختلف برای خودتان پورتفوی متنوعی ایجاد کنید اما انجام این شیوه معامله به سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ای نیاز دارد.

نکته مثبت صندوق‌های سرمایه گذاری سهام این است که آنها ذاتا متنوع هستند و این باعث کاهش ریسک می‌شود. برای اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران، به ویژه کسانی که پس انداز خود را سرمایه گذاری می‌کنند، انتخاب پورتفویی که بیشتر از صندوق‌های سرمایه گذاری متشکل تشکیل شده است، انتخاب بهتری است.

اما در هر صورت این مساله که صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به شکل خاصی افزایش بازده و سود پیدا کنند، بعید به نظر می‌رسد چون ممکن است برخی از تک سهم‌ها رشد کنند. وجه مثبت تک سهم این است که داشتن یک انتخاب عاقلانه می‌تواند بسیار خوب نتیجه دهد اما احتمال اینکه شما را ثروتمند کند هم بسیار ناچیز است.

بودجه‌ای را برای سرمایه‌گذاری سهام خود تعیین کنید

در این مرحله از فرآیند، سرمایه‌گذاران تازه کار معمولا دو سوال اصلی در ذهن‌شان دارند:

برای شروع سرمایه گذاری در سهام چقدر پول لازم دارم؟

میزان پولی که برای خرید یک سهام خاص نیاز دارید به گران بودن سهام بستگی دارد. اگر می‌خواهید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشید و بودجه کمی هم دارید، احتمالا عضویت در یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بهترین گزینه برای شما باشد.

چه مقدار پول باید در سهام سرمایه گذاری کنم؟

اگر از طریق وجوه سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید بخش نسبتا زیادی از پورتفوی خود را به صندوق‌های سهام اختصاص دهید، مخصوصا اگر دید طولانی مدت به سرمایه‌گذاری دارید.

یک سرمایه‌گذار ممکن است هدفش از سرمایه‌گذاری تضمین آینده بازنشتگی‌اش باشد بنابراین ممکن است ۸۰ درصد از پوتفوی خود را در صندوق‌های سهام سرمایه گذاری کند و بقیه را اوراق بخرد. اما تک سهم داستان دیگری است. یک قاعده کلی این است که این موارد را در بخش کوچکی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود نگه دارید.

تمرکز خود را بر روی سرمایه گذاری بلند مدت بگذارید

ثابت شده است که سرمایه گذاری در بازار سهام یکی از بهترین راه‌ها برای رشد ثروت در بلند مدت است. طی چندین دهه گذشته، متوسط ​​بازده بورس در هر سال حدود ۱۰ درصد بوده است.

از کل بازار استفاده کنید

شاخص بازار سهام در برخی از سال‌ها افزایش دارد اما این مساله همیشگی نیست و گاهی شاخص سهام نزولی می‌شود و به این ترتیب بازده سهام افراد در آن بازده متفاوت خواهد بود. اما برای سرمایه‌گذارانی که دید بلند مدت دارند، بورس سهام صرف نظر از آنچه روز به روز یا سال به سال متغیر می‌شود، سرمایه‌گذاری مناسبی محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در سهام، استراتژی‌ها و رویکردهای پیچیده‌ای دارد، با این حال برخی از سرمایه‌گذاران موفق، علاوه بر استفاده از استراتژی‌های خاص کارهای دیگری علاوه بر رعایت اصول بازار سهام را انجام می‌دهند.

ممکن است بعد از شروع سرمایه گذاری در سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خیلی چیزها سخت به نظر برسد، اما شما خودتان را درگیر این جزئیات نکنید. تا زمانی که بخواهید بر شانس و موفقیت در معاملات روزانه تکیه کنید احتمالا بهتر باشد که از این عادت که هر روز چندین بار وضعیت سهام خود را بررسی کنید، اجتناب کنید.

سبد سهام خود را مدیریت کنید

در حالی که سر و کله زدن روی نوسانات روزانه برای سلامتی پورتفوی یا حتی سلامت خود شما کمکی نخواهد کرد مطمئنا مواقعی پیش می‌آید که باید سهام یا سرمایه‌گذاری‎های دیگر خود را هم بررسی کنید.

اگر مراحل بالا را برای خرید صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و تک سهم در طول زمان دنبال کنید، لازم نیست مدام پورتفوی خود را بازدید کنید تا ببینید که آیا با اهدف سرمایه گذاری شما مطابقت دارد یا ندارد.

چند نکته را باید همیشه در سرمایه گذاری در بورس و بعد از ورود به بورس در نظر بگیرید: اگر به بازنشستگی نزدیک می‌شوید، ممکن است بخواهید برخی از سرمایه‌های سهامی خود را محافظه‌کارانه‌تر معامله کنید تا سرمایه ثابت دریافت کنید. اگر سبد سهام شما در یک بخش یا صنعت بسیار سنگین است، برای ایجاد تنوع بیشتر به خرید سهام یا وجوه در بخش دیگری بپردازید.

نکته: اگر وسوسه شده‌اید که برای ورود به بورس اقدام کنید و یک حساب کارگزاری باز کنید اما به مشاوره بیشتری نیاز دارید با مشاوران ما در کارگزاری حافظ تماس بگیرید.

آیا با پول کم می‌توان در بورس سرمایه گذاری کرد

پول زیادی ندارم آیا می‌توانم در بورس سرمایه گذاری کنم؟

سرمایه گذاری با  پول کم دو چالش دارد. اما خبر خوب هم این است که این دو چالش هر دو قابل حل هستند.

اولین چالش این است که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به حداقل پول نیاز دارند. دومین چالش هم این که امکان متنوع کردن سرمایه‌گذاری با پول کم راحت نیست. تنوع، ذاتا، همان پخش پول در دارایی‌ها یا سهام مختلف است. بنابراین هرچه پول کمتری داشته باشید، امکان تنوع دادن به سبد سرمایه‌گذاری‌تان در بورس یا پورتفوی بورس دشوارتر خواهد شد.

راه حل هر دو چالش، سرمایه گذاری در صندوق‌های شاخص سهام و ETF است.

آخرین چیزی که در این باره باید گفت این است که سرمایه‌گذاری یک بازی طولانی مدت است، بنابراین نباید روی مبالغی سرمایه‌گذاری کنید که ممکن است در کوتاه مدت به آن نیاز داشته باشید.

آیا سهام، سرمایه خوبی برای مبتدیان است؟

بله، به شرطی که بتوانید حداقل پنج سال سرمایه خود را در بورس بگذارید. چرا پنج سال؟ دلیل آن این است که نسبتا کم اتفاق می‌افتد که بازار رکودی را تجربه کند که بیش از ۵ سال طول بکشد.

اما به جای تجارت تک سهم، بهتر است روی صندوق‌های سرمایه گذاری سهام تمرکز کنید. با استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک می‌توانید سهام زیادی را در یک صندوق خریداری کنید.

آیا می توان به جای آن، یک سهام متنوع از تک سهم ایجاد کرد؟ مطمئنا بله. اما انجام این کار وقت‌گیر است – برای مدیریت یک پورتفوی نیاز به تحقیقات و دانش زیادی است. صندوق‌های سرمایه گذاری سهام از جمله صندوق‌های شاخص و صندوق ETF این کار را برای شما انجام می‌دهند.

بهترین سرمایه گذاری در بورس سهام چیست؟

شاید بتوان بهترین سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار را سرمایه گذرای در صندوق‌های سرمایه گذاری کم هزینه مانند صندوق‌های شاخص و صندوق ETF دانست. با خرید این سهام به جای تک سهم می‌توانید به صورت عمده سهام بورس را در یک معامله خریداری کنید.

صندوق‌های شاخص و صندوق‌های ETF یک معیار را دنبال می‌کنند به این معنی است که عملکرد صندوق شما عملکرد آن معیار را نشان می‌دهد.

چگونه باید تصمیم بگیرم که کجا پولمان را سرمایه گذاری کنیم؟

پاسخ به این که کجا بهتر است پولمان را سرمایه گذاری کنیم یا به عبارتی محل سرمایه گذاری خوب کجاست؟ واقعا به دو عامل برمی‌گردد: افق زمانی شما برای تحقق اهدافتان و میزان ریسکی که مایلید بپذیرید.

ابتدا به افق زمانی بپردازیم: اگر برای هدفی دور مانند بازنشستگی سرمایه گذاری می‌کنید، باید ابتدا در سهام سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در سهام باعث می‌شود پول شما رشد کند و با گذشت زمان از تورم پیشی بگیرد. هرچه هدف شما نزدیک‌تر می‌شود، می‌توانید به آرامی شروع به فراخوانی تخصیص سهام خود کرده و اوراق قرضه بیشتری را اضافه کنید که به طور کلی سرمایه گذاری مطمئن‌تری هستند.

از طرف دیگر، اگر برای هدفی کوتاه مدت یعنی کمتر از پنج سال سرمایه‌گذاری می‌کنید، بهتر است در سهام سرمایه گذاری نکنید و در عوض به گزینه‌هایی که مناسب سرمایه گذاری کوتاه مدت هستند روی بیاورید.

سرانجام، عامل دیگری که در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری مهم است تحمل ریسک و مدیریت ریسک شماست. بورس اوراق بهادار بسیار بالا و پایین می‌رود و اگر زیاد اهل ریسک نیستید، بهتر است با تخصیص سبک‌تر پولتان به سهام، کمی محافظه‌کارانه سرمایه گذاری کنید.

آیا معاملات سهام برای مبتدیان انجام می شود؟

در حالی که سرمایه گذاری در بورس یا همان سرمایه گذاری در سهام برای بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی گزینه خوبی است اما نیاز به کسب دانش و مشخص کردن اهداف سرمایه گذاری دارد از طرفی بهتر است مبتدیان بازار بورس و بازار سرمایه، سرمایه گذاری در بورس‌شان را برای طولانی مدت در نظر بگیرند و حتی بهتر است یک استراتژی خرید و نگهداری با استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک داشته باشند و همیشه قبل از ورود به بازار سهام و ورود به بورس، دانش خود را در این زمینه بالا ببرند.

نتیجه‌گیری

نکته قابل توجه در مورد سرمایه‌گذاری در این روزها این است که امروزه روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از آنها ورود به بورس و سرمایه گذاری در بورس است. حتی اگر در ابتدا چیز زیادی از بورس نمی‌دانید هم این امکان برایتان وجود دارد که معاملات خود را به افراد متخصص دیگر بسپارید مثلا پولتان را در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دهید. در هر صورت تصمیم‌گیری در خصوص این که چگونه از بورس برای سرمایه گذاری استفاده کنید به نظر و دیدگاه شما در خصوص نوع سرمایه‌گذاری مد نظرتان بستگی دارد. این که می‌خواهید منفعلانه سرمایه گذاری کنید یا فعالانه؟ هدفتان سرمایه گذاری کوتاه مدت است یا طولانی مدت؟ با مشخص کردن پاسخ این سوالات می‌توانید روش مناسب سرمایه گذاری خود را انتخاب کنید.

اما در کل به خاطر داشته باشید که اگر قبلا هرگز در بورس سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، بهتر است عاقلانه وارد بازار بورس و  سهام شوید. سهام مانند حساب‌های پس انداز، وجوه بازار پول یا گواهی سپرده نیست، چون اساسا ممکن است ارزش اصلی آنها افزایش یا کاهش یابد. اگر دانش کافی از سرمایه‌گذاری و کنترل عاطفی ندارید، بهتر است راهنمای ورود به بورس را مطالعه کنید و اصول پایه سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه و سهام را بدانید.

کلمات کلیدی

سرمایه گذاری

پیام بگذارید