صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا

صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا
10 شهریور

چرا باید از بورس کالا خودرو خرید؟ سازمان بورس با هدف شفاف‌سازی و ایجاد بازار رقابتی در عرضه و تقاضای بازار خودرو دست به عرضه این محصولات در بورس کالا زده است.

چرا باید از بورس کالا خودرو خرید؟

سازمان بورس با هدف شفاف‌سازی و ایجاد بازار رقابتی در عرضه و تقاضای خودرو اقدام به عرضه خودرو از گروه‌های مختلف خودرویی در سامانه معاملات بورس کالا کرده است. اما زمانی که از فروش خودرو در بورس کالا صحبت می‌کنیم دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ در روزهای گذشته مدیر عملیات بازار بورس کالا با تشریح روند دریافت کد معاملاتی و خرید خودرو در بورس کالای ایران اعلام کرد که روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اولین بار خودروی کارا در بورس کالا عرضه خواهد شد. این اولین بار است که با هدف ایجاد شفافیت و برقراری تعادل در دو سوی عرضه و تقاضای بازار خودرو این کالای مصرفی و گران قیمت وارد بورس کالا می‌شود.

 

چه خودروهایی در بورس کالا عرضه می‌شوند؟

تاکنون خودروی شاهین از سایپا، وانت کارا، فیدلیتی و دیگنیتی از گروه بهمن در کنار جک اس5، جک اس4 و وانت کی ام سی t8 از کرمان موتور و همینطور خودروی هایما s7 از ایران خودرو برای عرضه پذیرش شده اند. با این وجود اما مسئولان سازمان بورس ابراز امیدواری کردند تا تمام تولیدکنندگان خودروهای حاضر در داخل کشور از ظرفیت جدید عرضه استفاده کنند. در این راستا کسانی که در حال حاضر کد معاملاتی بورس کالای خود را دریافت کرده اند می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند. در اولین گام این وانت کارا از گروه بهمن موتور بود که در روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه عرضه شد.

 

تاریخ معاملات خودرو در بورس کالا چه زمانی است؟

برا این موضوع تاریخ مشخصی وجود ندارد و مسئولان سازمان بورس برای هر سری عرضه تاریخ مشخص خود را اعلام خواهند کرد که البته به مدت 7 روز قبل از تاریخ عرضه تا روز عرضه، زمان برای ثبت سفارش وجود خواهد داشت.

 

مراحل ثبت نام در بورس کالای فیزیکی برای انجام معاملات خودرو: ( ویدیو راهنمای کامل ثبت نام )

  1. اخذ کد آنلاین بورس کالا کارگزاری حافظ از طریق  سامانه اختصاصی آنلاین بورس کالا

سامانه اختصاصی آنلاین بورس کالا

  1. افتتاح حساب وکالتی* نزد یکی از بانک‌های منتخب و اعلام مشخصات آن در  سامانه معاملات آنلاین (EBGO)

سامانه معاملات آنلاین (EBGO)

* حساب وکالتی چیست؟ حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. در حساب وکالتی، به بورس وکالت داده می‌شود وجوه واریزی مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب بورس کالای ایران منتقل شود. توجه داشته باشید که اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

  1. واریز هزینه پایه اعلام شده به حساب وکالتی قبل از انجام معامله
  2. ورود به سامانه در مدت اعلام شده و ثبت درخواست خرید خودرو
  3. اعلام نمایندگی مورد نظر برای دریافت خودروی خریداری شده

 

در تمام مراحل فوق در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در واحد بورس کالا ارتباط برقرار کنید. شماره تماس ۰۲۱۸۳۳۲۱000

پیام بگذارید